Loading...
Sosyal medyanın varlığında bireylerin dönüştüğü üre-tüketicilik bir bilişimsel propaganda yöntemi haline gelerek, grup etkisinin ve sosyal çevrenin seçmen kararlarındaki etkisinde ciddi bir artış yaratmaktadır”(Ayrıca)…biz ve onlar ikiliğinin yaratılmasında medya da oldukça önemli bir aktördür ve sosyal medyanın varlığında bireylerin dönüştüğü üre-tüketicilik (prosumer), yani içeriği hem üreten hem de tüketen olma durumu, bir bilişimsel propaganda yöntemi haline gelerek, grup etkisinin ve sosyal çevrenin seçmen kararlarındaki etkisinde ciddi bir artış yaratmaktadır”[1]. Günümüz bilgi toplumunda enformasyon sadece yurttaşlar arasında bilginin dolaşımını değil, tüm süreçleri etkilemektedir. Manuel Castells’in dile getirdiği kapitalist sistemin para ve mal akışıyla gerçekleşen ilerleyişi değişik enformatik bir nitelik kazandığı “enformasyonel kapitalizm” çağında yükselen; enformasyonel siyasettir[2]. Enformasyonel siyasette siyasetin öznesi liderler olup, partilerin politika önermeleri yerini liderlerin seçmene takdim ettiklerine bırakmakta, “Mevcut siyasi sistemin dehası, reklamların ve medyanın ‘’meseleler üzerinde’’ değil, adayların üslubuna, kişiliğine ve diğer önemsiz şeylere odaklanarak, politikayı önemsiz bir konu haline getirmesinde yatmakta; siyasi partiler, adaylar için pazarlama sistemlerine dönüşmekte”dir[3]. Sonuçta liderler gündemi her koşulda belirleyip, yönlendirebilmenin kolaylığını popülist söylem ve politikalarla elde etmektedirler[4]. Burada asıl misyon ise medya eliyle yürütülür. Nitekim Castells’e göre “medya uzamında sembol manipülasyonu tarafından başlatılan enformasyonel siyasetle, stratejik oyunlar, ısmarlama temsil ve kişiselleştirilmiş liderlik, sanayi çağında siyasetin başlıca nitelikleri olan sınıf temsili, ideolojik seferberlik ve parti kontrolünün yerine geçmiştir”[5] . POLİTİK SÖYLEM VE SİYASETİN TEMSİL KAYBI Baş köşede olan politik söylem ise düşünmeyi, düşünselliği bir kenara bıraktırarak, bazen televizyon ekranlarında, bazen sosyal medya şeklindeki sanal ortamlarda hedeflediği kitlenin karşısına çıkarak kitleselleşmekte, “kitlesellik” politik mesajın yayılma hızını artırırken; “etkileşimli medya teknolojileri” ile aynı zamanda bireysel taleplere hızla yanıt veren yazılımlar ve yüksek bant genişliği sayesinde politik ünlülere “çok daha bireyselleştirilmiş ilişkiler sunabilmektedir”[6] Hal böyle olunca, siyasetin meşruluğu politika önermelerinin kitlelere, onların yararı adına dokunmaktan, onları temsil etmekten değil, büyük ölçüde politik söylemin efendiliğinden üremektedir. Bunun siyaset açısından en önemli tehlikesi siyasetin toplumla kurduğu bağın sosyolojik, politik, ekonomik temsiller üzerinden değil, enformasyonel siyaseti üreten politik sembollere dayalı olması, bunun da sanal, yapay bir niteliğe sahip olmasıdır. Riski, enformasyonu elinde tutanın, ona hakim olanın siyasetin her alanına hakim olmasına aracılık etmesidir.
Enformasyonel siyasetin zaten demokratik ve temsili siyasetle örtüşmeyen niteliğinin demokrasinin içini boşaltma, popülist otoriterliği pekiştirme riski gözden kaçırılmamalıdır.Dezenformasyon yasasını, demokratik siyasette yol açacağı tahribatı bir de bu açıdan düşünmek gerekir. İktidarın enformasyonun yayılma alanını belirleme tekeline sahip olması, enformasyonel siyasetin zaten demokratik ve temsili siyasetle örtüşmeyen niteliğinin demokrasinin içini boşaltma, popülist otoriterliği pekiştirme riski gözden kaçırılmamalıdır. Kurumsallaşmış demokrasilerde asıl olan; konusu objektif kriterlere göre suç teşkil etmeyen bilgiye erişim hakkının eşitlikçi koşullarda olması gerektiği ise, siyasetin gündemi hem objektif, doğru bilgiye ulaşmanın önündeki engellerin kaldırılması için siyaset üretmek, hem de enformasyonel siyaset marifetiyle temsil ve meşruiyet arayışı peşinde koşmamak olmalıdır. [1] Didem Doğanyılmaz Duman; “Popülist söylemin seçmen davranışlarına etkisi: Jair Bolsonaro’nun seçim kampanyasının incelenmesi”, https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1041405, Erişim tarihi: 15 Ekim 2022. [2] Azize Serap Tuncer; “Politik Söylem ve Teknikler Üzerine”, Journal of Institute of Economic Development and Social Researches, C:5, S:17, 2019, s.101. [3] Noam Chomsky; Müdahaleler, Çev.Taylan Doğan, Nuri Ersoy, BGST Yayınları, İstanbul, 2008, s.125. [4] Tuncer, a.g.e., s.103. [5] Manuel, Castells; Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür (3. Cilt: Binyılın Sonu),Çev. Ebru Kılıç. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2007, s.500. [6] Kenichi Ohmae; Görünmeyen Kıta. Çev.Zülfü Dicleli. İstanbul, 2000, Türk Henkel Yayını, s.104.